Vecka 26

 Det är onsdag den 29 juni idag. Solen skiner och det är varmt och gött ute. 25 grader minst. Det är sommar och många har säkert semester redan. Själv jobbar jag tre veckor till innan jag får gå på ledigt. Det är mycket som händer i världen och som har hänt den senaste tiden. Ur ett ekonomiskt perspektiv finns det många saker att förhålla sig till. Pandemi, krig i Ukraina, inflation, högre elpriser, högre boräntor, Nato-ansökan och dessutom val till hösten. Jag är ingen expert inom området, men jag kan försöka se saker ur mitt perspektiv.

Vet knappt var jag ska börja. Men arbeta gör jag och en lön behövs varje månad. De senaste åren har jag valt att inte jobba heltid. Jag är 36 år och sambo. Vi har inga barn. Vi tjänar båda helt okej och det blir pengar över varje månad. Nu jobbar jag 80% och är ledig en dag i veckan. Och lördagar och söndagar. Känns väldigt lyxigt att ha möjlighet att få en extra ledig dag varje vecka. Visst påverkar det lönen, men jag mår bra och trivs med detta. Pengarna räcker till och jag kan spara en summa varje månad också. Fast... det har hänt någonting senaste halvåret. Elen var dyr i vintras. Och maten blir dyrare och dyrare. Bensinen är svindyr. Tur nu att vi båda cyklar till jobbet, så just det påverkar inte oss så mycket. Men summan som blir över varje månad är inte så stor längre. Har börjat fundera på om det kanske är dags att bli vuxen och jobba heltid som alla andra?! Eller åtminstone se över vår ekonomi och vad vi lägger pengarna på. Dags att göra en budget!

Det får bli veckans hemläxa. Vad har vi lagt pengarna på det senaste halvåret? Och finns det några förändringar vi kan göra?




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ISK eller KF?

December och året som helhet

Utdelning Januari