December och sammanfattning av 2018

Då är jag klar med mina försäljningar och jag har tagit ut 624.740 kr från min portfölj. Jag har uppdaterat "Min portfölj" med de innehav som jag har kvar. Jag kommer nu få backa bandet och börja om igen. Även om jag inte börjar om på noll, så känns det som en nystart. Nytt år - nya möjligheter!

Innan dess är det dags att summera 2018. Sista utdelningen som kom nu i December innebar 535 kr i utdelning från K2A Pref. Totalt detta året har det blivit 36.190 kr (25.129 kr, 2017). Det innebär lite mer än en månadslön för mig och det är jag mycket stolt över!



Utvecklingsmässigt i portföljen så har det under året både gått upp och ner. Till slut landade portföljvärdet på 764.827 kr. En förändring på + 84.029 kr sedan 1 januari.



Enligt Nordnets uträkning minus insättningar och uttag så gick portföljen + 4,39%  eller 46.970 kr, medans OMXS30 gick - 10,67%. Att slå index i år känns bra. Mitt mål är att följa index över tid plus att få utdelningar. Typ som en indexfond fast utan avgift och jag sköter innehavet i portföljen själv. I år har det åtminstone gått bra. Riskspridning är mitt bästa tips. Jag har inte enbart innehav som gått bra. En del har rusat uppåt och andra har rusat nedåt. Jag tror ett annat knep är att våga acceptera en förlust och sälja av för att placera om. Jag tackar för i år och hoppas att ni fortsätter följa min blogg även nästa år. Gott Nytt Börsår!








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utdelning Januari

ISK eller KF?

December och året som helhet