2019 innebär nya förutsättningar

Min portfölj har drastiskt förändrats. Jag har sålt av de flesta av mina innehav och kommer nu börja om med mitt sparande. Jag kommer fortfarande att fokusera på utdelningar. Dock kommer jag inte att sätta in så mycket kapital i portföljen i år. Jag har en bas med preferensaktier kvar som kommer ge utdelningar varje månad. Dessa kommer jag att återinvestera i nya aktier. Det kommer bli ett spännande år att se vad som händer med portföljen även om jag inte investerar så mycket själv. Vilken effekt kommer ränta på ränta effekten att ge? Kommer utdelningarna att få portföljen att rulla på av sig själv? Hur kommer börsen att gå? Får vi ett lika svängigt år som 2018?





Varför har jag valt att göra så här med min fina portfölj?

Jo, jag har köpt ett hus! Förhoppningsvis mitt drömhus. Enplansvilla på 130 kvm. Lagom stor tomt. Stort uterum. Carport och stort förråd. Braskamin. Inflyttning i slutet av februari. Längtar såklart efter att få flytta in. Hoppas att tiden går snabbt! En stor del av pengarna jag plockat ut från aktieportföljen går till kontantinsats, lagfart och pantbrev till huset. Resten har jag lagt i en buffert för renovering och reparationer som dyker upp. Huset är invändigt i bra skick och inga större renoveringar är planerade i nuläget. Lite yttre underhåll kommer ske under våren/sommaren. Kommer känna efter innan jag planerar några större renoveringar. Spännande ska det bli. Och jag kommer fokusera på att amortera av på lånet under 2019. Räntan kommer kanske stiga och det kommer då kännas bra att ha amorterat av en del på lånet. Min belåningsgrad kommer bli 79%. Siktar på att amortera ner till 70% innan jag fokuserar på aktieportföljen igen. That´s all for now!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utdelning Januari

ISK eller KF?

December och året som helhet