Tankar kring fonder

Principen med fonder är egentligen väldigt bra. Indexfonder som följer börsen. Du får en genomsnittlig avkastning utan att behöva sätta dig in i en massa bolag. Eller andra mer aktivt förvaltade fonder. Nån annan sköter jobbet åt dig. Du betalar en avgift, men det kan det ju vara värt för att inte behöva följa med så noga i vad som händer. Me like! Dock ska avgiften vara så låg som möjligt. Och sett över ett antal år så sägs det vara omöjligt att slå index. Du kan ha tur ett år, eller två, kanske även tre. Men på 10 års sikt så ska det inte vara någon som lyckas slå index alla år. Så långt är jag med på banan. Men... Hur bra är det med fonder egentligen?

Jag sparar ju faktiskt i fonder i mitt pensionssparande. Det där orangea kuvertet som dyker upp en gång om året. Vad har jag för fonder egentligen? Och hur har det gått? Jag är 33 år och har ju jobbat några år nu så det borde ju ha blivit en summa, eller? Kanske borde ta en koll!
 www.pensionsmyndigheten.se 

Min fondportfölj i premiepensionen innehåller:

  • Swedbank Robur Technology
  • Länsförsäkringar USA Indexnära
  • AP7 Aktiefond
Jag kan ärligt säga att jag inte kollar fondportföljen särskilt ofta. 2-3 ggr per år max. Jag vet inte hur jag resonerade i mitt val av dessa fonder. Viktigast tyckte jag nog det var med en låg avgift. Totalt ligger den på 0,15 %. Genomsnittsspararen har tydligen 0,23% i avgift. Det har gått ganska bra hittills i år +20,1% och +11,9% i snitt per år sedan jag började spara 2005. Det får jag vara nöjd med!

Det kanske inte är så dumt med fonder. +11,9% i snitt per år under 13 år det talar ju för att det är nåt att satsa på. 

Jag har även ett privat pensionssparande i fonder, IPS. Denna portföljen innehåller:
  • Länsförsäkringar Global Indexnära
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Jag har slutat sätta in mer pengar här. I år +9,89%. Det är ju också fullt godkänt! 

Så vad ska jag dra för slutsatser av detta? Mina fondportföljer som jag inte lägger ner i princip någon tid på alls ger god avkastning. Om jag jämför med min aktieportfölj som gett +10,36% i år och 4,2 % i utdelning = +14,26%. Aktieportföljen går också bra. Jag har betydligt större riskspridning i aktieportföljen och jag tycker det är roligt med utdelningsaktier. Men om jag inte längre vill lägga ner tid på att följa bolagen så är fonder helt klart ett bra alternativ!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utdelning Januari

ISK eller KF?

December och året som helhet