Varför spara pengar på hög?

Har den sista tiden fått mig en tankeställare. Många runtomkring mig som drabbats av sjukdom av olika slag och det har fått mig att börja fundera på varför jag sparar så mycket pengar. Såklart är grundtanken att jag vill kunna känna mig trygg. Veta att jag har en rejäl buffert att ta av om nåt oväntat inträffar. Och det är ju bra. Jag är inte orolig för att bilen ska gå sönder. Om jag blir sjukskriven ett halvår så vet jag att jag kan betala alla räkningar även om pengarna från försäkringskassan dröjer. Om jag säger upp mig från jobbet, behöver jag inte känna nån stress att genast hitta ett nytt jobb. Eller om jag skulle få sparken. Varför det nu skulle kunna ske... Men man vet ju aldrig! Jag känner mig trygg. Jag klarar mig ekonomiskt om det skulle hända nåt. Men sen då?

Visst är tanken väldigt lockande att inte behöva arbeta tills jag dör. För lite så känns det idag. Pensionen ser inte helt lockande ut jämfört med den lön som jag har idag. Jag förstår att människor känner att de inte kommer kunna leva på pensionen. Att man måste jobba några år mer än man egentligen skulle vilja. Några år mer än kroppen egentligen orkar. Mitt jobb är ganska tufft och jag tror inte kroppen kommer orka tills jag blir 65 år. Eller 70 år för den delen. Att bli ekonomiskt fri och kunna sluta arbeta vid 50 eller 55 låter som en fantastisk dröm. Kunna vara frisk när man slutar arbeta. Kunna njuta av livet som äldre innan man blir för gammal. Det är lätt att tänka att om jag fortsätter spara i samma takt som idag då kan jag gå i pension vid 50. Men är det verkligen så lätt? Det kommer ju hända massor under tidens gång fram tills dess. Hur kommer det påverka spartakten? Om jag köper ett hus t.ex. då behöver jag ju sälja av en del aktier för att ha råd med kontantinsatsen. Eller om jag skulle skaffa barn. Då kanske mina prioriteringar förändras. Det blir kanske inte lika viktigt att spara samma andel av lönen och pensionen får flyttas fram. Det är svårt att veta hur framtiden kommer se ut, men teoretiskt kommer jag kunna gå i pension när jag fyller 50 om det fortfarande är det jag vill när den dagen kommer. Den tanken gör det värt att fortsätta spara. Möjligheten att själv kunna välja när jag vill gå i pension!

När unga människor som inte ens fyllt 40 får cancer och livet vänds upp och ner, då börjar jag ifrågasätta om det viktigaste är att spara för att kunna gå i pension vid 50. Kanske är det viktigare att njuta av möjligheter som sparandet kan ge redan idag? Vad är det som säger att jag kommer leva tills jag blir 100? Mitt liv kanske tar slut långt innan dess. Jag kommer fortsätta att spara, men om det finns nåt som kan ge mig en bättre tillvaro redan idag då är jag beredd att skjuta fram pensionen några år. Om det dyker upp något som jag verkligen vill göra - då tänker jag ta chansen. Om jag inte orkar jobba heltid under en period, då vill jag kunna ta möjligheten att gå ner i arbetstid. Mitt sparande ska kunna ge mig möjligheter som jag annars hade fått tacka nej till! Jag vill kunna förgylla mitt liv redan nu. Jag vill kunna säga att jag levt det liv jag vill och gjort de saker jag verkligen vill när jag dör. Jag tänker inte snåla och tacka nej till mina drömmar när de dyker upp. Jag snålar hellre med andra saker som inte har nån betydelse för mig så att jag kan göra det jag verkligen vill! Tänk bara tanken. Om du dör imorgon, finns det något som du önskar att du gjort annorlunda?

Kommentarer

  1. Hej!
    Vad roligt att jag hittat till din blogg! Inspirerande läsning måste jag säga, har du eftergymnasial utbildning? Vad jobbar du med som gör att du kan spara så som du gör :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-) Jag jobbar inom vården, har pluggat på högskola.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utdelning Januari

ISK eller KF?

December och året som helhet