Vad innebär det nya amorteringskravet?

Den 1 mars i år infördes ett nytt amorteringskrav för alla som tar nya bolån. Det nya kravet innebär en ökad amortering för alla som lånar mer än 4,5 gånger hushållets bruttoinkomst (inkomst före skatt).

Beroende på hur stort lånet är måste du amortera en viss procent varje år:
  • Är lånen över 70 % av bostadens värde ska du amortera minst 3 % av den totala skulden per år (tidigare krav var 2%)
  • Är lånen mellan 50-70 % av bostadens värde ska du amortera minst 2 % av den totala skulden per år (tidigare krav var 1 %)
  • Är lånen under 50 % av bostadens värde ska du amortera minst 1 % av den totala skulden per år (tidigare krav var 0 %)

Kommer detta att påverka mig när jag köper en ny bostad?

Min bruttoinkomst är minst 438.000 kr per år. Jag räknar på min grundlön x 12. Utöver detta kommer jag att ta extrapass och få en del kvälls- och helg ob. 

36.500 x 12 = 438.000 kr

4,5 x min bruttoinkomst blir 1.971.000 kr. Lånar jag under detta belopp gäller de tidigare amorteringskraven för mig. Alltså 2 % amortering per år vid en planerad belåningsgrad på 85%. Skulle jag låna mer än detta belopp måste jag amortera 3 % istället.

4,5 x 438.000 kr = 1.971.000 kr

För att amortera så lite som möjligt bör jag inte låna över denna summan. Det skulle innebära att jag inte kan köpa ett hus för mer än 2.318.823 kr. Det blir lättare att avrunda neråt och jag sätter min gräns vid 2.300.000 kr. Det är ungefär vad jag har räknat ut tidigare är rimligt för mig att lägga på en ny bostad. Därmed tycker jag att det nya amorteringskravet är fullt rimligt. Lånar du mer pengar än så bör du också amortera ner lånet till rimligare nivåer!

1.971.000 kr / 85 % = 2.318.823 kr

Bolån 85 %                    1.955.000 kr
Kontantinsats 15 %           345.000 kr
Köpesumma bostad       2.300.000 kr

Du kan läsa mer om det skärpta amorteringskravet hos Nordea:
https://www.nordea.se/privat/lan/boende/skarpt-amorteringskrav.html

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ISK eller KF?

December och året som helhet

Utdelning Januari