Mina preferensaktier

En preferensaktie skiljer sig från vanliga stamaktier. En preferensaktie ger förtur till utdelningar innan stamaktieägarna får utdelning. En viktig skillnad är dock att utdelningen är bestämd till en fast summa som inte kommer att höjas. Det innebär att du inte kommer få ta del av utdelningshöjningar som stamaktieägarna kan få och kurspotentialen i preferensaktien är mer begränsad. En fördel med en preferensaktie är att de oftast har kvartalsvis utdelning, vilket innebär möjlighet att återinvestera utdelningen flera gånger under året. Varje preferensaktie har olika förutsättningar som bestäms vid utgivandet, t.ex. utdelning, inlösenkurs eller andra villkor. Det är därför viktigt att läsa på ordentligt innan man köper en preferensaktie så man är införstådd med villkoren. Marcus Hernhag har gjort en översikt över alla svenska preferensaktier. https://hernhag.se/preffar/ För mer info läs på respektive bolags hemsida.

Jag har följande preferensaktier i min portfölj:

  • Akelius Residential Pref fastighetsbolag inriktning bostäder med utdelning kvartalsvis 5 kr (20 kr/år) (feb, maj, aug, nov). Inlösenkurs 375 kr fram till maj 2019, 345 kr fram till maj 2024, därefter 330 kr. Direktavkastning 6,09 %.
  • SAS Pref flygbolag med utdelning kvartalsvis 12,50 kr (50 kr/år) (feb, maj, aug, nov). 7/10 preferensaktier löstes in i februari i år. Inlösenkurs 525 kr. 2019 börjar utdelningen höjas med 5 kr per år fram till 2023. 2019 höjs den till 55 kr och 2023 är den uppe i 75 kr. Direktavkastning 9,04%.
  • Volati Pref industrikonglomerat med utdelning kvartalsvis 10 kr (40 kr/år) (feb, maj, aug, nov). Inlösenkurs 725 kr fram till maj 2020, 675 kr fram till maj 2025 och därefter 625 kr. Direktavkastning 6,15 %.

Jag gillar preferensaktier eftersom de har en hög direktavkastning, samtidigt finns det ju begränsningar såsom att utdelningen inte kommer höjas. Det finns ju även en risk att kursen på preferensaktier sjunker om räntan stiger. Just nu är räntan låg och jag har investerat en liten del av min portfölj i preferensaktier, 11 %. Jag tänker att jag kan utöka andelen preferensaktier till 15 %. SAS pref kommer jag inte att köpa fler av. 7/10 löstes in i februari och jag behåller de jag har kvar fram tills resterande preferensaktier löses in. Volati pref tycker jag är för dyr för nuvarande, jag avvaktar ett eventuellt kursfall innan jag köper fler. Min största andel preferensaktier har jag i Akelius pref och jag skulle kunna tänka mig att köpa fler. Just nu ligger kursen strax under 330 kr som är lägsta inlösenkurs. Ett alternativ är att sprida risken genom att köpa preferensaktier från ett annat fastighetsbolag.

Jag funderar på att köpa:

  • Samhällsbyggnadsbolaget i Norden Pref fastighetsbolag inriktning samhällsfastigheter med utdelning kvartalsvis 8,75 kr (35 kr/ år) (jan, april, juli, okt). Inlösenkurs 750 kr fram till oktober 2020, 650 kr fram till oktober 2024, därefter 600 kr. Direktavkastning 7,7%
  • K2A Pref fastighetsbolag inriktning bostäder med utdelning kvartalsvis 5 kr (20 kr/år) (mars, juni, sept, dec). Inlösen 325 kr. Direktavkastning 7,09%.
  • Klövern Pref fastighetsbolag inriktning kontor och lokaler med utdelning kvartalsvis 5 kr (20 kr/år) (jan, april, juli, okt). Inlösen 500 kr. Direktavkastning 6,37%.

Innan jag tar nåt beslut behöver jag läsa på mer om de olika fastighetsbolagen ovan. Återkommer när jag gjort detta!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ISK eller KF?

December och året som helhet

Utdelning Januari