Hur mycket behöver jag spara för att köpa en ny bostad?

Jag letar efter en ny bostad. Gärna en mindre villa i ett plan. Runt 100-120 kvm. Två badrum. Garage och carport. Uterum eller fin uteplats. Kan tänka mig viss renovering. Men vill helst kunna flytta in direkt utan att behöva göra för mycket. Jag har haft koll på bostäder till salu det senaset halvåret. Även varit på några visningar. Men det är inte helt lätt att hitta nåt som känns rätt. För mig är det en stor affär att köpa en bostad. Jag vill inte ta första bästa villa utan väntar hellre tills den rätta dyker upp. Jag bor helt okej idag och det är ingen brådska att hitta nåt.


Vad ska man då tänka på när man letar bostad?

Först tycker jag att man bör fundera på vilka behov man har. Var vill du bo? Vilket område? Hur långt från jobbet är det rimligt att pendla? Vilka kommunikationer finns? Måste du ha bil? Hur många rum har du behov av? Hur många badrum behöver du? Garage? Trädgård? Hus eller lägenhet? Har du barn är det kanske viktigt att det finns dagis och skola i närheten?

Hur mycket vill du lägga på en bostad? Vad kostar det i det område du är intresserad av? Hur mycket pengar har du sparat? Hur mycket behöver du låna? Hur många % av köpeskillingen vill du låna? Är det rimligt?

Sen kommer ju frågan om du vill renovera eller ej. Vad kan du göra själv? Vad behöver du anlita någon annan för att göra? Vad kommer det att kosta i så fall?


Vad kostar det att köpa en bostad?

Jag utgår från mina egna förutsättningar. Jag bor ensam och har en tillsvidareanställning med en vad jag anser vara bra lön. Jag betalar idag ca 9000 kr i boendekostnad i månaden. I det område jag kan tänka mig att flytta till finns det villor i olika prisklasser. Du kan hitta en villa för allt från 1.000.000 kr till 6.000.000 kr. Jag tänker mig att runt 2.000.000 kr känns rimligt för mig att lägga på en bostad. Med eventuell renovering och budgivning inräknat är nog mitt max 2.500.000 kr.

De flesta har ju inte sparat ihop hela summan som den nya bostaden kostar och behöver ta ett bostadslån från banken. Banken kan bevilja ett bostadslån på upp till 85 % av köpesumman. Resten av köpesumman måste du finansiera med en egen kontantinsats. Möjligen kan du finansiera det med ett blancolån utan säkerhet, men det är inte att rekommendera då räntan på dessa lån är väldigt hög.

För min del innebär ett bostadsköp på 2 miljoner att jag behöver en kontantinsats på 300.000 kr. 2,5 miljoner skulle innebära 375.000 kr. Utöver detta så tilkommer andra kostnader såsom pantbrev och lagfart om du köper ett hus. Ett pantbrev är en säkerhet för banken om du inte kan betala dina lån. Då kan banken kräva att du säljer din bostad och på så vis få tillbaka det utlånade beloppet. Att utfärda nya pantbrev kostar 2 % av pantbrevets belopp i stämpelskatt plus 375 kr i avgift. En lagfart är ett bevis för att det är du som äger fastigheten. Kostnaden för en lagfart är 1,5 % av köpesumman i stämpelskatt och 875 kr i avgift.


 Köpesumma                                                2.000.000 kr     2.500.000 kr
 Kontantinsats (15%)                                      300.000 kr     375.000 kr
 Lånebelopp (85 %)                                      1.700.000 kr   2.125.000 kr

 Pantbrev (2 % av lånebelopp + 375 kr)           34.375 kr      42.875 kr 
 Lagfart (1,5 % av köpesumma + 875 kr)         30.875 kr      38.375 kr

 Renovering                                                                ?  kr                ? kr      
Summa jag behöver spara ihop                       365.250 kr       456.250 kr

Beroende på husets skick tillkommer kostnad för renovering och framtida underhåll. Det är svårt att veta var denna summa landar och är något man får räkna på när man har hittat ett hus man gillar. Därefter får man ta ställning om det är rimligt att ha råd att renovera det som behövs eller titta vidare på nya hus...






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utdelning Januari

ISK eller KF?

December och året som helhet