Var börjar man?

Jag tycker alla borde sträva efter att ha en god ekonomi. Men vad innebär en god ekonomi? Svaret på den frågan är nog olika beroende på vem du frågar. För mig innebär en god ekonomi att det finns pengar kvar när månaden är slut, att ha en buffert för oväntade utgifter samt ett långsiktigt sparande.

Hur gör man då för att få en god ekonomi?


Mitt favoritprogram på tv är Lyxfällan. De illustrerar väldigt enkelt hur man kan göra en budget. Ta reda på vilka inkomster som finns i hushållet. Lön, bidrag m.m. Titta på kontoutdrag bakåt i tiden. Gör en budget över både fasta och rörliga utgifter. Fundera över hur stort sparutrymme som finns. Ett tips är att titta på Konsumentverkets hemsida när du gör din budget. https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/privatekonomi/budgetkalkyl-och-kostnadsberakningar/

Förslag på kategorier till din budget:

Inkomster
Boende   
Mat         
Transport 
Kläder     
Sparande 
Övrigt       
Lån               

Framöver ska jag bli bättre på att utvärdera hur jag lyckas med att följa min budget. När denna månaden är slut ska jag göra en uppföljning och se hur det har gått!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ISK eller KF?

December och året som helhet

Utdelning Januari