Starta en pengamaskin/Bygg din portfölj!

Jag öppnade en kapitalförsäkring hos Nordnet 2011 och började då spara i fonder. Att månadsspara i fonder är enkelt. Det du ska se upp med är höga förvaltningsavgifter, då dessa minskar din vinst. Till en början blev jag inspirerad av Rika Tillsammans bloggen https://rikatillsammans.se/. Härifrån hämtade jag inspiration om olika aktiefonder som han hade i sin portfölj. Genom att titta på fondernas historik och läsa på om hur de investerade sitt kapital försökte jag göra en egen fondportfölj med 5 olika bolag. Mitt mål var att pengarna skulle växa mer än de gjorde på ett sparkonto. Att börja spara i fonder och se portföljen växa var mitt första steg mot att vilja lära mig mer om börsen.

Ett naturligt steg var sedan att vilja köpa mina första aktier. Men jag kunde ju ingenting om aktier! Jag pluggade samhällsprogrammet med inriktning mot ekonomi på gymnasiet. Jag kommer ihåg att jag även läste en kurs i Aktiekunskap. Så visst vet jag vad en aktie är och hur börsen fungerar. Men steget att veta vad man ska köpa kändes för stort. Det finns för mycket att välja på! Jag hade ingen strategi och visste inte var jag skulle börja helt enkelt...


2016 köpte jag boken "Den enkla vägen bli rik på aktieutdelning" av Marcus Hernhag. Jag fastnade för strategin att bygga upp en aktieportfölj med stabila utdelningsaktier. Att fokusera på utdelningarna som ökar från år till år och inte behöva oroa sig för hur aktiekurserna åker upp och ner kändes bra. Att om 20 år kunna leva på enbart aktieutdelningarna är nåt som motiverar mig att fortsätta spara. Jag har hittat min strategi!


Min investeringsstrategi:
  1. Satsa på stabila bolag som ger utdelning varje år. Bolag som helst inte har sänkt sin utdelning tidigare och som förhoppningsvis inte kommer göra det framöver heller. 
  2. Återinvestera hela utdelningen genom att köpa fler aktier. Jag köper dock inte fler aktier i det bolag som gav utdelningen utan i det bolag jag anser vara mest köpvärt för tillfället.
  3. Månadsspara och köp fler aktier för även detta kapital.
  4. Försök vara fullinvesterad hela tiden.
  5. Gör en lista med köpkandidater, vilket underlättar valet av aktie att investera i.

Min säljstrategi:
  1. Bolag som sänker utdelningen - överväg att sälja. Kan vara okej att behålla om du är säker på att det kommer utdelningshöjningar de kommande åren. Eller om direktavkastningen är högre än 3-4%.
  2. Börjar ett bolag få problem och du inte ser nån förändring inom rimlig tid - gå på magkänslan och sälj om det känns rätt.

De pengar jag investerar i min aktieportfölj är pengar som jag är beredd att förlora. Det finns alltid en risk att portföljens värde minskar kraftigt. För att sprida risken i portföljen är det bra att köpa aktier i flera olika branscher. Fastigheter, konsumentbolag, dagligvarubolag, grossister, banker, läkemedelsbolag, industri, konsultbolag, IT, råvaruindustrin, investmentbolag m.m. Marcus Hernhag anser att det räcker långt med 10 aktier på Stockholmsbörsen, från 5-10 olika branscher. Du kan även komplettera med 5-10 amerikanska bolag. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ISK eller KF?

December och året som helhet

Utdelning Januari